Drodzy Przyjaciele Judo,

Kandydując na Prezesa chciałbym przedstawić zestaw zasad, jakimi będę się kierował jeżeli dzięki Waszemu zaufaniu i oddanym głosom będę miał przyjemność kierować Polskim Związkiem Judo.
Wszystkie poniższe punkty zostaną zrealizowane jedynie przy pełnym poparciu Zarządu. Wierzę, że już po roku, zmiany w działalności Związku będą odczuwalne i wpłyną pozytywnie na środowisko judo. Zakładam, że zrealizowanie całości programu wymaga minimum 8 lat.

Zobacz oryginał dokumenty: Cezary-Borzecki-Propozycje-zmian-PZJ-2012-09-30.pdf

a poniżej niesformatowana kopia tekstu.

Propozycje zmian w Polskim Związku Judo

1. Będziemy działać transparentnie
1.1. Działania Zarządu będą jawne
1.1.1. Zebrania Zarządu będą jawne. Uchwały Zarządu oraz wyniki głosowań będą publikowane w internecie w ciągu 3 dni roboczych od daty zebrania. Porządek zebrania będzie ogłaszany na stronie internetowej na min 7 dni przed zebraniem.
1.1.2. Część zebrań będzie organizowana przy okazji dużych imprez w formie otwartej tak aby zainteresowani trenerzy mogli uczestniczyć w zebraniu z głosem doradczym.
1.1.3. Działając zgodnie z ustawą o dostępie do informacji zostanie uruchomiony na stronie internetowej www.pzjudo.pl Biuletyn Informacji Publicznej Polskiego Związku Judo.
1.2. Pion szkolenia będzie działać przejrzyście
1.1.4. Uchwały Rady Trenerów oraz wyniki głosowań będą publikowane w internecie w ciągu 3 dni roboczych od daty zebrania.
1.1.5. Ranking zawodników będzie generowany bezpośrednio z systemu prowadzenia zawodów, co wykluczy możliwość błędnego przyznania punktów.
1.1.6. Na stronie PZJ będą umieszczane raporty i analizy dotyczące udziału zawodników Kadry Narodowej w szkoleniu centralnym oraz w imprezach mistrzowskich.
1.1.7. Zasady selekcji do Kadry Narodowej oraz zasady powołań będą ustalane przed sezonem i nie będą zmieniane w jego trakcie.
1.1.8. Przy podawaniu składów na zawody i wszelkie inne akcje szkoleniowe wyraźnie będą ujęte źródła finansowania uczestników.
1.3. Zarząd będzie działał na korzyść polskiego judo
1.1.9. W Zarządzie powinny być osoby, które będą działać dla dobra naszej dyscypliny, a nie tylko dla dobra własnego środowiska lokalnego albo dla własnej korzyści. Będę osobiście wnioskował o wykluczenie z Zarządu lub Rady Trenerów członków, którzy będą przedkładali interes własny lub swojego środowiska nad interes polskiego judo. Będę także wnioskował o wykluczenie członków nieuczestniczących w zebraniach i uchylających się od podejmowania decyzji (notorycznie wstrzymujących się od głosowania).
1.1.10. Wśród członków Zarządu powinni się znaleźć trenerzy zajmujący się judo na co dzień, którzy są w stanie poświęcić swój czas i w pełni się zaangażować w odbudowę mocnego związku sportowego.
1.1.11. Dyrektor Sportowy i Sekretarz Generalny powinni mieszkać lub zamieszkać w Warszawie. Będzie ich obowiązywał 8 godzinny czas pracy 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku. Kandydaci na te stanowiska powinni posiadać umiejętność współpracy w zespole.
1.1.12. Każdy z członków Zarządu będzie odpowiadał za konkretne zadania i będzie z nich rozliczany przed resztą Zarządu.
1.1.13. Raz w roku będzie organizowany Kongres Sprawozdawczy PZ Judo, podczas którego każdy członek Zarządu przedstawi sprawozdanie ze swojej działalności w Zarządzie. Członkowie Zarządu będą rozliczani przez Kongres.
2. Wzmocnimy pion szkolenia
2.1. Zasady ogólne
1.1.14. Dział szkolenia będzie najważniejszą komórką związku. Od niego, bowiem zależy prawidłowe działanie systemu szkolenia.
1.1.15. Zostanie stworzony system elektroniczny, monitorujący cały proces treningowy zawodnika od momentu jego pierwszego powołania do Kadry Narodowej System szkolenia będzie zapewniał przepływ informacji pomiędzy trenerami wszystkich szczebli.
1.1.16. Opracowane zostaną programy szkoleniowe dla każdej grupy wiekowej co doprowadzi do spójności szkolenia w całej Polsce i we wszystkich grupach wiekowych.
1.1.17. Opracowane zostaną materiały szkoleniowe (książki, poradniki, płyty DVD)
2.2. Podniesiemy status trenera klubowego
1.1.18. Trenerzy będą mieli prawo uczestniczenia z głosem doradczym w części otwartej Zebrania Zarządu i Zebrania Rady Trenerów.
1.1.19. W miarę możliwości finansowych związku będą organizowane szkolenia dla trenerów (o różnym stopniu zaawansowania w pracy – inne szkolenia dla trenerów rozpoczynających pracę, a inne dla trenerów, którzy mają zawodników w KN czy KO).
1.1.20. Trenerzy klubowi będą mieli możliwość uczestniczenia w szkoleniu Kadry Narodowej oraz w zawodach zagranicznych. Będą mieli prawo, (po uzgodnieniu z trenerem Kadry) prowadzić swojego zawodnika podczas zawodów (szczególnie w juniorach młodszych, gdzie bardzo duże znaczenie ma więź emocjonalna pomiędzy trenerem klubowym a zawodnikiem).
1.1.21. Powstanie system elektroniczny dzięki, któremu trener klubowy będzie otrzymywał od trenera Kadry Narodowej pełną informację o realizacji szkolenia podczas zgrupowań z rozbiciem na każdą jednostkę treningową. Taką samą informację będzie otrzymywał trener Kadry Narodowej od trenera klubowego, gdy zawodnik przyjeżdża na obóz.
2.3. Trener Kadry Narodowej będzie selekcjonerem
1.1.22. Trener Kadry Narodowej (TKN) będzie określał jak i do jakiej pracy powinni być przygotowani zawodnicy, a trenerzy klubowi będą zobowiązani te założenia realizować.
1.1.23. TKN będzie miał możliwość rozliczania trenerów klubowych i zawodników z przeprowadzonych przygotowań w klubach.
1.1.24. TKN będzie prowadził selekcję przez cały rok rozpoczynając od pracy z szeroką grupą zawężając ją im bliżej startu głównego.
1.1.25. TKN będzie dbał o rzetelną rywalizację dla kilku zawodników z tej samej kategorii wagowej.
1.1.26. Zwiększona zostanie ilość campów i konsultacji kilkudniowych monitorujących stan przygotowania zawodnika.
1.1.27. Podczas obozów centralnych będzie więcej testów, walk, taktyki i monitoringu. Nauka techniki, przygotowanie fizyczne to rola klubu.
1.1.28. Szkolenie będzie realizowane przy współpracy z Kadrami Wojewódzkimi (KW), Akademickimi Centrami Szkolenia Sportowego (ACSS), Wojskowymi Centrami Szkolenia Sportowego WCSS, Szkołami Mistrzostwa Sportowego (SMS) i Ośrodkami Szkolenia Sportowego Młodzieży (OSSM)
1.1.29. TKN będzie rozliczany z realizacji planów przez Zarząd i Dyrektora Sportowego w trakcie zebrań Zarządu, w których powinni uczestniczyć zainteresowani trenerzy klubowi.
1.1.30. TKN seniorów/ek powinien zostać trener/ka z dużym doświadczeniem w pracy z grupami młodzieżowo-seniorskimi umiejący pracować w zespole (współpraca z trenerami klubowymi, KW, ACSS, WCSS, SMS, OSSM)
1.1.31. Będziemy chcieli wykorzystać wiedzę, umiejętności i doświadczenie zawodników/czek, którzy zakończyli już swoje kariery sportowe i będziemy ich zapraszali do współpracy z trenerami Kadr Narodowych na wszystkich szczeblach.
2.4. Dyrektor Sportowy będzie odpowiadał za całe szkolenie
1.1.32. Dyrektor Sportowy (DS) będzie czuwał nad prawidłowym funkcjonowaniem wszystkich ogniw pionu szkolenia
1.1.33. DS ma planować cały proces szkolenia a następnie go monitorować i dbać o jego ciągłość i logiczność.
1.1.34. DS będzie rozliczany z wykonywania swoich obowiązków przez Zarząd, a raporty, które będzie przedstawiał Zarządowi będą jawne.
1.1.35. DS ma dążyć do spójności w działaniach KW, SMS, OSSM i ACSS, WCSS ze szkoleniem centralnym.
1.1.36. DS ma kontrolować działania całego systemu szkolenia, który musi opierać się na ścisłej (monitorowanej) współpracy pomiędzy trenerem klubowym, a trenerami kadr narodowych oraz trenerami poszczególnych ośrodków (KW, SMS, OSSM i ACSS)
1.1.37. Dyrektorowi Sportowemu, w ramach ustalonych kompetencji związanych ze szkoleniem, będzie podlegał Sekretarz Generalny i pracownicy biura.
2.5. Zasady judo dla małych dzieci
1.1.38. Powstaną przepisy walki dla dzieci poniżej 11 lat, spójne dla całego kraju uwzględniające bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój techniczny gwarantujący osiągnięcie wyniku sportowego w późniejszym wieku.
1.1.39. Regulamin stopni szkoleniowych zostanie dostosowany do obniżonego wieku rozpoczynania treningów.
1.1.40. Opracowane zostaną programy szkolenia mające na celu przygotowanie dzieci do późniejszego treningu judo uwzględniające prawidłowy rozwój psychiczny, fizyczny i techniczny dziecka.
1.1.41. Opracowana i wdrożona zostanie strategia promocji judo poprzez zawody dzieci (judo jako sport ogólnorozwojowy).
1.1.42. Zorganizowane zostaną kursy doszkalające dla sędziów z nakreśleniem specyfiki judo dla najmłodszych.
1.1.43. Zostaną zorganizowane kursy dla trenerów zajmujących się szkoleniem najmłodszych.
2.6. Sędziowie
1.1.44. Pion sędziowski zostanie wciągnięty do pionu szkolenia. Główna Komisja Sędziowska będzie koordynowana przez Dyrektora Sportowego, co zapewni spójność sędziowania ze szkoleniem.
1.1.45. W miarę możliwości zostanie zwiększone wynagrodzenie sędziów. W zamian za większe pieniądze wymagane będzie profesjonalne podejście. Cel to sędziowanie zawodowe.
1.1.46. Protokoły klasyfikacji sporządzane przez sędziów klasyfikatorów będą jawne.
1.1.47. Powstanie Kadra Narodowa dla sędziów. Sędziowie, którzy będą w czołówce rankingu będą objęci podobnymi zasadami jak zawodnicy Kadry Narodowej. Otrzymają sprzęt kadrowy oraz będą mieć zapewniony udział w zawodach EJU oraz w dodatkowych szkoleniach.
2.7. Współzawodnictwo
1.1.48. Zawody muszą być promocją judo. Celem zawodów ma być nie tylko rywalizacja sportowa, ale także popularyzacja i promocja judo. Zawody muszą być atrakcyjne dla zawodników i kibiców oraz odpowiednio nagłaśniane w lokalnych mediach przed i po rozegraniu zawodów.
1.1.49. Wprowadzony zostanie jeden, spójny system elektroniczny do prowadzenia zawodów, który będzie współpracował z ogólnopolską bazą zawodników. W bazie umieszczeni będą także zawodnicy startujący w zawodach lokalnych. Po każdych zawodach, nawet lokalnych, baza byłaby uzupełniana o nowe nazwiska i punkty do rankingu.
1.1.50. Wszystkie turnieje rankingowe będą oceniane przez delegata Związku, na podstawie ankiety, która będzie jawna. Na podstawie opinii delegata turniej będzie otrzymywał odpowiednia kategorię.
2.8. Popularyzacja i promocja
Zadaniem Zarządu jest dbać o popularyzację tak, aby judo trenowało jak najwięcej dzieci, a jak najwięcej rodziców rozumiało zasady judo oraz przede wszystkim korzyści dla dzieci wynikające z uprawiania judo. Im więcej dzieci w naborach tym lepsza kondycja finansowa klubów i Związku oraz większa selekcja do Kadry Narodowej.
1.1.51. Będziemy dążyć do podniesienia świadomości społecznej dotyczącej walorów naszej dyscypliny. Pokażemy Polakom, że judo to sport ogólnorozwojowy, bardzo wszechstronny, który kształtuje psychikę. Wskażemy rodzicom, jakie walory i zalety niesie za sobą uprawianie judo. Będziemy kontynuować programy już rozpoczęte (np. ”Zdrowe dzieci-zdrowa Polska”)
1.1.52. Będziemy pracować nad stałą obecnością w mediach. Nie może być ona związana tylko z suchymi wynikami. Wywiady w TVP w programach dla matek, programach dla dzieci mogą być bardzo dobrą promocją judo. Artykuły o zaletach judo powinny się ukazywać w prasie ogólnopolskiej i regionalnej.
1.1.53. Rozpoczniemy stałą współpracę z dziennikarzami. np. poprzez włączenie dziennikarza do ekipy na MŚ czy ME. W Polskim Związku Judo będzie wyznaczona osoba odpowiedzialna za dostarczanie dziennikarzom gotowych tekstów z atrakcyjnymi zdjęciami.
1.1.54. W Zarządzie będzie wyznaczona osoba odpowiedzialna za kontakt z mediami.
1.1.55. Będziemy pracowali nad wprowadzeniem judo do szkół jako uzupełnienie wychowania fizycznego. Przygotujemy i będziemy pracować nad zatwierdzeniem w Kuratorium Oświaty autorskich programów nauczania bazujących na judo. Będziemy rozmawiać z Ministerstwem Edukacji o wpisaniu judo do programu WF w szkołach.
1.1.56. Spróbujemy przywrócić wartości judo jako sportu obronnego. Będziemy prowadzić rozmowy na poziomie ministerialnym o przydatności zawodników judo do służb mundurowych.
1.1.57. Zadbamy o większą promocję podczas zawodów centralnych (MP i PP)
3. Finanse
W ciągu pierwszych 3 miesięcy przeprowadzony zostanie audyt, który pokaże, jaka jest sytuacja finansowa Związku. Wynik audytu zostanie ujawniony.

3.1. Będziemy tak działać aby odzyskać wiarygodność
1.1.58. Decyzje finansowe będą ustalane przez Zarząd w konsultacji z Sekretarzem Generalnym i Głównym Księgowym i będą one jawne.
1.1.59. Co roku Zarząd będzie przedstawiał szczegółowe sprawozdanie finansowe podczas Kongresu Sprawozdawczego.
1.1.60. Przejrzystymi i uporządkowanymi działaniami będziemy się starali odzyskać zaufanie Ministerstwa Sportu i Turystyki, które jest największym i na dzisiaj jedynym sponsorem Polskiego Związku Judo.
3.2. Będziemy dążyli do zwiększenia dochodów własnych i zmniejszenia zadłużenia
Związek nie może bazować tylko i wyłącznie na dotacjach. Aby poprawić kondycję finansową oraz zrealizować przedstawione plany, należy powiększyć dochody własne. Podstawowymi dochodami własnymi związku są licencje i składki oraz opłaty za egzaminy, a także dochody wygenerowane przy organizacji PŚ, PE i ME. Będziemy pracowali nad stworzeniem dodatkowych źródeł finansowania Polskiego Związku Judo.
1.1.61. Całe polskie judo będziemy traktowali jak jedną wielką firmę z kilkunastoma filiami (Okręgowe Związki Judo) i autonomicznymi podmiotami (kluby) oraz klientami (zawodnicy). Związek będzie istniał dla klubów, zawodników i trenerów. Każdy trener w Polsce musi zrozumieć, że składki i licencje to podstawowe (jedyne) źródło dochodów własnych. Związkiem będziemy tak zarządzać, aby każdy nawet najmniejszy klub odczuł, korzyści z bycia członkiem Polskiego Związku Judo.
1.1.62. Powstanie system elektronicznej identyfikacji zawodnika, do którego wprowadzeni zostaną wszyscy ćwiczący judo. Licencjami (opłatą systemową) objęci będą wszyscy ćwiczący judo (nie tylko zawodnicy). Powiększy to dochody własne oraz pokaże w MSiT że jesteśmy sportem powszechnym. Tylko w ten sposób będziemy w stanie realnie określić ilość osób uprawiających judo w Polsce. Duża ilość trenujących może przyciągnąć sponsora.
1.1.63. W rocznych sprawozdaniach finansowych zostanie przedstawione szczegółowe rozliczenie Pucharów Świata w Warszawie, Wrocławiu i Bielsku.
1.1.64. Rozpoczniemy działalność wydawniczą w zakresie materiałów dydaktycznych i popularyzacyjnych w formie książek, poradników i płyt DVD wykorzystując wiedzę uznanych trenerów oraz umiejętności i doświadczenie naszych najlepszych zawodników i zawodniczek.
4. Sprawy organizacyjne
4.1. Nowoczesne biuro
1.1.65. Biuro będzie nastawione na sprawną i fachową obsługę klientów (głównie – trenerów, zawodników, sędziów).
1.1.66. Zostaną zatrudnieni kreatywni pracownicy dla których e-przestrzeń i portale społecznościowe są tzw. chlebem powszednim .
1.1.67. Osoby odpowiadające za kontakty zagraniczne i logistykę muszą posługiwać się biegle min 2 językami.
1.1.68. Osoby zatrudnione w biurze będą miały swobodę działania w ramach swoich zadań i kompetencji.
1.1.69. Nawiążemy stałą współpracę z kancelarią prawną, która będzie czuwała aby działalność Związku była zgodna z prawem.
1.1.70. Poprawimy logistykę wyjazdów zagranicznych i będziemy koordynować indywidualne wyjazdy klubów na imprezy z kalendarza EJU i IJF
4.2. Zadania na pierwsze 3 miesiące
1.1.71. Zostanie przeprowadzony audyt stanu Polskiego Związku Judo na dzień przejęcia.
1.1.72. Zbuduję nowy zespół prowadzący biuro. Pracownicy aktualnie zatrudnieni jeżeli spełnią wymagania pozostaną na swoich stanowiskach pracy.
1.1.73. Wraz z Zarządem ustalę konkretny plan działań ze wskazaniem w jakim czasie, które zmiany zostaną wprowadzone w życie.
1.1.74. Ustalimy odpowiedzialność personalną swoich członków za konkretne zadania.